Bäckenbottenträning Aquaflex inkontinens träning - Kniiip.se

Aquaflex är ett kliniskt bevisat effektivt system för bäckenbottenträning, bestående av vaginalkoner med vikter. Det är utvecklat för att hjälpa kvinnor som ofrivilligt läcker urin när de skrattar, hostar, nyser eller tränar.

Den medicinska termen är ansträngningsinkontinens, men man talar även om att ha ”svag bäckenbotten” eller att ha ”dålig urinblåsekontroll”. Vad man än kallar det så kan Aquaflex hjälpa dig att bota det – börja redan nu!

Det är enkelt

Genom att använda Aquaflex i endast 12 veckor under 20 minuter per dag kommer du märka skillnaden. Ofta försvinner problemen helt eller förminskas rejält.

Träna rätt

Genom att använda Aquaflex tvingar du dina bäckenbottenmuskler att träna på ett korrekt sätt. Genom att den förs in på samma sätt som en tampong och du själv ska stå upp under tiden är det enkelt att hitta rätt sätt att träna på. Genom att sedan följa programmet att öka på vikterna och minska konens storlek tränas muskulaturen upp succesivt.

 

 
Fördela med stark bäckenbotten

Fördelar med bäckenbottenträning

  • ökad kontroll över blåsan och tarmen
  • minskad risk för framfall
  • bättre och snabbare återhämtning från födsel och kirurgiska ingrepp
  • ökad sexuell njutning och lättare att nå orgasm
  • ökat socialt självförtroende och ett bättre liv
 
Bäckenbottenträning och Sex

När man tränar upp sina bäckenbotten-muskler upplever man ofta även större njutning när man har sex och har mer sex.

Bäckenbottenmuskulaturen är som en hängmatta av muskler som går från sida till sida mellan blåsan, tarmen och vaginan. Allt passerar genom bäckenbotten. Det är egentligen ett antal olika muskelgrupper, men ofta benämns de bäckenbottenmusklerna med gemensamt
namn.

Många kvinnor vet att man bör träna dessa muskler regelbundet, men betydligt färre gör detta regelbundet och korrekt. De flesta som fött barn har fått information om vikten att bygga upp bäckenbottenmuskulaturen efter förlossningen. Redan på 1950-talet insåg man att starka bäckenbottenmuskler ofta avhjälper träningningsinkontinens.

Läs mer...
 
Bäckenbottenträning och Graviditet


Bäckenbotten och graviditet.


För att hålla underlivsorganen (urinblåsa, ändtarm, slida och livmoder) på plats har man bäckenbotten. Detta är en muskulatur som fungerar som ett golv och sträcker sig från blygdbenet till svansbenet. Denna blir försvagad när man är gravid på grund av barnets tyngd men även hormonomställningen. Även förlossningen påverkar och blir en ansträngning för bäckenbotten. Detta gör att den inte orkar lyfta upp underlivsorganen och kan orsaka urinläckage eller med andra ord ansträngningsinkontinens. Underlivsorganen kan även sjunka ner, vilket kallas framfall. Efter förlossning behöver man åter träna upp muskulaturen i bäckenbotten. För att underlätta detta kan man använda sig av vaginalkoner, t.ex. Aquaflex. Har man fått bristningar eller blivit klippt under förlossningen är det extra viktigt att knipa och träna upp muskulaturen för att öka cirkulationen och läka snabbare.

Läs mer...
 
Inkontinens

Inkontinens och trängningsinkontinens

Urininkontinens brukar indelas i ansträngningsinkontinens och trängningsinkontinens. Det förra innebär läckage av mindre mängder i samband ansträngning eller kontinuerligt läckage. Trängningsinkontinens innebär plötslig tömning av urinblåsan.

Ansträngningsinkontinens drabbar främst kvinnor och orsakas ofta av uttänjda muskler och ledband i bäckenbottnen.

Läs mer...
 

VirtueMart Shopping Cart

VirtueMart
Din varukorg är tom.